Skip to main content
Log in

Neuropathische Schmerzen als Symptom bei autonomen Neuropathien und anderen seltenen Erkrankungen

Kleinfaserneuropathie erkennen, diagnostizieren und behandeln

Neuropathic pain as a symptom in autonomic neuropathies and other rare diseases

Small fiber neuropathy: its recognition, diagnosis, and treatment

  • Schwerpunkt
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Diagnose und Therapie neuropathischer Schmerzen stellen Behandler:innen vor Herausforderungen, insbesondere wenn eine elektroneurographisch nicht nachweisbare Kleinfaserneuropathie (Small-fiber-Neuropathie [SFN]) vorliegt.

Fragestellung

Diese Arbeit sensibilisiert für seltene, teilweise behandelbare Ursachen neuropathischer Schmerzen im Kontext einer nicht leicht zu diagnostizierenden SFN. Wir unterstreichen die Bedeutung von Anamnese und körperlicher Untersuchung. Autonome Symptome sind häufig mit SFN assoziiert, oft bestehen vielfältige Beschwerden.

Material und Methoden

Selektive Literaturrecherche zur Darstellung wichtiger Symptome der SFN sowie differenzialdiagnostischer und therapeutischer Schritte im Kontext seltener Erkrankungen mit Fokus auf das autonome Nervensystem

Ergebnisse

Neuropathische Schmerzen schränken die Lebensqualität deutlich ein. Um die Zeit bis zur Diagnose und Therapie zu verkürzen, empfehlen wir eine strukturierte Anamnese mit Erfassung sensibler Plus- und Minussymptome, eine körperliche Untersuchung und die Erfassung vegetativer Zeichen. Ist die erste Ursachensuche nicht erfolgreich, sollten seltene Ursachen wie die behandelbare Transthyretin(ATTR)-Amyloidose, ein Morbus Fabry oder Autoimmunerkrankungen in Betracht gezogen werden, insbesondere bei fortschreitenden und/oder begleitenden autonomen Symptomen.

Schlussfolgerung

Die Diagnostik und Therapie seltener Ursachen von SFN bedarf oft einer interdisziplinären Zusammenarbeit und gegebenenfalls einer Überweisung an spezialisierte Zentren, um Betroffene bestmöglich versorgen zu können.

Abstract

Background

Neuropathic pain is difficult to diagnose and treat. Small fiber neuropathy (SFN) flies under the radar of nerve conduction studies.

Objectives

The importance of a structured patient history and physical examination in the context of neuropathic pain is emphasized. Describing SFN as an important cause, the authors consider rare but partially treatable differential diagnoses. They conclude that autonomic symptoms are frequently associated, often presenting with diverse symptoms.

Methods

A selective literature research to present SFN symptoms as well as differential diagnostic and therapeutic steps in the context of SFN and rare diseases focusing on the autonomic nervous system.

Results

Neuropathic pain significantly reduces quality of life. To shorten the time until diagnosis and to initiate therapy, the authors recommend a structured patient history including sensory plus and minus symptoms and non-specific autonomic signs. If the initial search for the cause is not successful, rare causes such as treatable transthyretin (ATTR) amyloidosis and Fabry’s disease or autoimmune causes should be considered, particularly in the case of progressive and/or autonomic symptoms.

Conclusion

The diagnosis and therapy of rare SFN requires interdisciplinary collaboration and, in many cases, a referral to specialized centers to achieve the best patient care.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Bakkers M, Faber CG, Hoeijmakers JG et al (2014) Small fibers, large impact: quality of life in small-fiber neuropathy. Muscle Nerve 49:329–336

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Billig SCI, Schauermann JC, Rolke R et al (2020) Quantitative sensory testing predicts histological small fiber neuropathy in postural tachycardia syndrome. Neurol Clin Pract 10:428–434

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Cazzato D, Castori M, Lombardi R et al (2016) Small fiber neuropathy is a common feature of Ehlers-Danlos syndromes. Neurology 87:155–159

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Devigili G, Rinaldo S, Lombardi R et al (2019) Diagnostic criteria for small fibre neuropathy in clinical practice and research. Brain 142:3728–3736

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Dohrn MF, Auer-Grumbach M, Baron R et al (2021) Chance or challenge, spoilt for choice? New recommendations on diagnostic and therapeutic considerations in hereditary transthyretin amyloidosis with polyneuropathy: the German/Austrian position and review of the literature. J Neurol 268:3610–3625

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Dohrn MF, Ihne S, Hegenbart U et al (2021) Targeting transthyretin—mechanism-based treatment approaches and future perspectives in hereditary amyloidosis. J Neurochem 156:802–818

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Freeman R, Gewandter JS, Faber CG et al (2020) Idiopathic distal sensory polyneuropathy: ACTTION diagnostic criteria. Neurology 95:1005–1014

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Freynhagen R, Baron R, Gockel U et al (2006) painDETECT: a new screening questionnaire to identify neuropathic components in patients with back pain. Curr Med Res Opin 22:1911–1920

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Gibbons CH, Bonyhay I, Benson A et al (2013) Structural and functional small fiber abnormalities in the neuropathic postural tachycardia syndrome. Plos One 8:e84716

    Article  ADS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Hoeijmakers JG, Faber CG, Lauria G et al (2012) Small-fibre neuropathies—advances in diagnosis, pathophysiology and management. Nat Rev Neurol 8:369–379

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Igharo D, Thiel JC, Rolke R et al (2022) Skin biopsy reveals generalized small fibre neuropathy in hypermobile Ehlers-Danlos syndromes. Eur J Neurol

  12. Khan S, Zhou L (2012) Characterization of non-length-dependent small-fiber sensory neuropathy. Muscle Nerve 45:86–91

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Klein CM, Vernino S, Lennon VA et al (2003) The spectrum of autoimmune autonomic neuropathies. Ann Neurol 53:752–758

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Lauria G, Hsieh ST, Johansson O et al (2010) European Federation of Neurological Societies/Peripheral Nerve Society Guideline on the use of skin biopsy in the diagnosis of small fiber neuropathy. Report of a joint task force of the European Fe-deration of Neurological Societies and the Peripheral Nerve Society. Eur J Neurol 17:903–e949

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Low PA (1993) Composite autonomic scoring scale for laboratory quantification of generalized autonomic failure. Mayo Clin Proc 68:748–752

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Maier A, Kapfenberger R, Katona I et al (2022) Nonregional small fibre neuropathy in cases of autoimmune autonomic neuropathy. J Neurol 269:6648–6654

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Malfait F, Francomano C, Byers P et al (2017) The 2017 international classification of the Ehlers-Danlos syndromes. Am J Med Genet C Semin Med Genet 175:8–26

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Nakane S, Higuchi O, Koga M et al (2015) Clinical features of autoimmune autonomic ganglionopathy and the detection of subunit-specific autoantibodies to the ganglionic acetylcholine receptor in Japanese patients. PLoS ONE 10:e118312

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Oaklander AL, Nolano M (2019) Scientific advances in and clinical approaches to small-fiber polyneuropathy: a review. JAMA Neurol 76:1240–1251

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Raj SR, Guzman JC, Harvey P et al (2020) Canadian cardiovascular society position statement on postural Orthostatic tachycardia syndrome (POTS) and related disorders of chronic orthostatic intolerance. Can J Cardiol 36:357–372

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Rolke R, Baron R, Maier C et al (2006) Quantitative sensory testing in the German research network on neuropathic pain (DFNS): standardized protocol and reference values. Pain 123:231–243

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Schlereth T, Birklein F, Wasner G et al (2019) Diagnose und nicht interventionelle Therapie neuropathischer Schmerzen, S2k-Leitlinie. In: Deutsche Gesellschaft für Neurologie (Hrsg) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie

    Google Scholar 

  23. Shaw BH, Stiles LE, Bourne K et al (2019) The face of postural tachycardia syndrome—insights from a large cross-sectional online community-based survey. J Intern Med 286:438–448

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Sheldon RS, Grubb BP 2nd, Olshansky B et al (2015) 2015 heart rhythm society expert consensus statement on the diagnosis and treatment of postural tachycardia syndrome, inappropriate sinus tachycardia, and vasovagal syncope. Heart Rhythm 12:e41–63

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Sletten DM, Suarez GA, Low PA et al (2012) COMPASS 31: a refined and abbreviated composite autonomic symptom score. Mayo Clin Proc 87:1196–1201

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  26. Stewart JD, Low PA, Fealey RD (1992) Distal small fiber neuropathy: results of tests of sweating and autonomic cardiovascular reflexes. Muscle Nerve 15:661–665

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Tesfaye S, Boulton AJ, Dyck PJ et al (2010) Diabetic neuropathies: update on definitions, diagnostic criteria, estimation of severity, and treatments. Diabetes Care 33:2285–2293

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Themistocleous AC, Ramirez JD, Serra J et al (2014) The clinical approach to small fibre neuropathy and painful channelopathy. Pract Neurol 14:368–379

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Vernino S, Bourne KM, Stiles LE et al (2021) Postural orthostatic tachycardia syndrome (POTS): State of the science and clinical care from a 2019 National Institutes of Health Expert Consensus Meeting—Part 1. Auton Neurosci 235:102828

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  30. Von Kodolitsch Y, Demolder A, Girdauskas E et al (2019) Features of Marfan syndrome not listed in the Ghent nosology—the dark side of the disease. Expert Rev Cardiovasc Ther 17:883–915

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Andrea Maier.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Maier: wissenschaftlicher Beirat Deutsche Ehlers-Danlos Initiative sowie POTS und andere Dysautonomien; Forschungsgelder: Takeda Pharmaceuticals, Standing Up to POTS Research Fund, Centogene GmbH. M.F. Dohrn: finanzielle Erstattung für Beratungs- und Beiratstätigkeiten sowie Reiseunterstützung für die Teilnahme an wissenschaftlichen Tagungen: Akcea Therapeutics Inc., Alnylam Pharmaceuticals Inc., Amicus Therapeutics, Pfizer Pharmaceuticals. Forschungsgelder: Pfizer Pharmaceuticals (ASPIRE 2018). R. Rolke: Honorare für Vorträge und Beratungsleistungen von: Aristo Pharma, Cannamedical, Hormosan, Grünenthal, Lilly & Company, Pfizer, Tilray, Spectrum Therapeutics. M. Mücke: Rednerhonorare oder Honorare für Beratungsleistungen von Takeda, Sanofi, Chiesi und Boehringer Ingelheim Pharma GmbH & Co. KG. K. Pitarokoili: wissenschaftlicher Beirat POTS und andere Dysautonomien, Forschungsgelder: CSL Behring, Grifols, Biogen GmbH, Ruhr-Universität Bochum (FoRUM), GBS/CIDP Foundation International. F. Fischer, R. Kapfenberger, D. Igharo, D. Seeber, E. de Moya Rubio, N. Börsch und J.B. Schulz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Fischer, F., Dohrn, M.F., Kapfenberger, R. et al. Neuropathische Schmerzen als Symptom bei autonomen Neuropathien und anderen seltenen Erkrankungen. Schmerz 38, 33–40 (2024). https://doi.org/10.1007/s00482-023-00783-w

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-023-00783-w

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation