Abstract
Chest pain poses a diagnostic challenge in the emergency department and requires a thorough clinical assessment. The traditional distinction between “atypical” and “typical” chest pain carries the risk of not addressing nonischemic clinical pictures. The newly conceived subdivision into cardiac, possibly cardiac, and (probably) noncardiac causes of the presenting symptom complex addresses a much more interdisciplinary approach to a symptom-oriented diagnostic algorithm. The diagnostic structures of the chest pain units in Germany do not currently reflect this. An adaptation should therefore be considered.
Zusammenfassung
Thoraxschmerzen stellen in der Notaufnahme eine diagnostische Herausforderung dar und erfordern eine gründliche klinische Beurteilung. Die tradierte Unterscheidung von „atypischen“ und „typischen“ Brustschmerzen bergen die Gefahr, auf nichtischämische Krankheitsbilder nicht einzugehen. Die neu gedachte Unterteilung in eine kardiale, möglicherweise kardiale und (wahrscheinlich) nichtkardiale Ursache des präsentierten Symptomkomplexes berücksichtigt einen stärker interdisziplinären Ansatz eines symptomorientierten Diagnosealgorithmus. Die diagnostischen Strukturen der chest pain units in Deutschland bilden dies derzeit noch nicht ab. Eine Anpassung sollte daher erwogen werden.
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S. Settelmeier, S. Steven, F. Post, I. Ahrens, E. Giannitsis and F. Breuckmann declare that they have no competing interests.
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Settelmeier, S., Steven, S., Post, F. et al. New categorization of chest pain: noncardiac is in, atypical is out!. Herz (2024). https://doi.org/10.1007/s00059-024-05240-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-024-05240-7